5 راه برای افزایش وفاداری مشتری و فروش دوباره

مقدمه
این روز ها آنقدر هزینه به دست آوردن و وفاداری مشتری زیاد شده که کسب و کارها بیشتر روی اینکه مشتری رو حفظ کنن تمرکز کردند.هزینه حفظ مشتری ای که یکبار از شما خرید کرده به مراتب کمتر هست.شما با داشتن فرآیند مناسب وفادارسازی مشتری میتونید اون رو به خرید های بعدی ترغیب کنید.داشتن این فرآیند شامل انجام کارهای کوچک ساده می باشد که خیلی از کسب و کار ها به اون توجه نمیکنن
1- لیست مشتریان رو پیدا کنید

همیشه بهترین کار برای نتایج موثر شروع کردن است.اگر تا به امروز سی آر ام نداشتید همین حالا شروع کنید.اگر میتونید خیلی خوب هست که سی آر ام خریداری کنید ولی اگر کسب و کار کوچکی هستید اصلا نیازی نیست هزینه های زیاد برای خرید CRM بدین.همین الان یک فایل اکسل باز کنید و مرتبش کنید. حالا هر کسب و کاری دارید هر اطلاعاتی از مشتریان قبلی خودتون دارید تو فایل اکسل وارد کنید.تفاوتی نمیکنه اگر وبسایت دارید همین الان خروجی همه سفارش ها رو بگیرید(اگر از وردپرس استفاده میکنید افزونه های مناسب و خوبی برای این کار پیدا میشه). اگر اینستاگرام دارید برید و دایرکت ها رو دونه دونه بخونید و شماره ها رو با نام یا آی دی اینستاگرامشون تو اکسل وارد کنید.اگر مغازه دارید فاکتور هایی که دارید رو بیارین و هر اطلاعاتی از مشتری دارید وارد کنید.حالا از اینجا به بعد شما یک فایل اکسل دارید که میتونید روی اون کار کنید. هر مشتری که وارد مغازه یا هرکسب وکار شما میشه شماره اون رو بگیرید و داشته باشید. این فایل سی آر ام ساده میتونه شامل اسم ،شماره تماس و کالای خریداری شده باشه.ولی بخش کلیدی از نظر من رفتار مشتری هست.جلوی اطلاعات مشتری رفتار اون رو بنویسید.مثلا به چه کالایی علاقه داشت.چرا این کالا رو خرید؟چطور رفتار کرد.اگر اینستاگرام دارید چه کالاهایی رو فقط قیمت و توضیحات گرفته و نخریده.اگر وبسایت دارید میتونید سفارش های کنسل شده مشتری رو نگاه کنید.حالا بعد از مدتی اطلاعات مفیدی از مشتری دارید که میتونید اون ها رو خوشحال کنید.
2- از خرید مشتری تشکر کنید
حالا وقتشه که از طریق پیامک یا ایمیل از خرید مشتری تشکر کنید. بعد از اینکه مشتری خرید کرد براش پیام بفرستید و ازش تشکر کنید.این اولین کاری هست که برای حفظ رابطه با مشتری میتونید انجام بدین.میتونید از پنل های پیامکی موجود استفاده کنید یا اینکه اگر کسب و کار اینترنتی هستید با توجه به نوع مشتریان خودتون میتونید به اونهاایمیل هم بدین. ولی توجه کنید که در هرصورت نرخ بازشدن پیامک خیلی بیشتر هست.
3- مشتری را خرید بعدی ترغیب کنید
حالا وقتشه که از مشتری بخواین دوباره از شما خرید کنه. از روش های تکراری استفاده نکنید.مثلا اینکه یک کد تخفیف همینطوری بفرستید و به مشتری بگین که تا دو روزدیگه استفاده کنه.تو همین خرید اول از مشتری تاریخ تولد بخواین و و ضمن اینکه یادداشت کنید که مشتری چی سفارش داد.احتمالا مشتری دوست داشته باشه باز همون محصول یا محصول شبیه به اون رو از شما سفارش بده (با توجه به نوع محصول این دوره زمانی تفاوت داره.مثلا اگر فست فودهستید شاید یک هفته دیگه مناسب باشه.ولی اگر محصول گرانتر با بازه زمانی مصرف دیرتر هستید میتونید محصول مشابه رو معرفی کنید. ولی حتما مشتری رو با نام در پیامتون صدا بزنیدو به اون بگید که یادتون هست چی سفارش داده و با توجه به سفارشش این رو بهش پیشنهاد کردین.
4- از مشتری نظرسنجی کنید

حتما از هر طریقی که میتونید(فرم های آنلاین بهترین راه هستند) از مشتری در مورد خریدی که داشته نظر سنجی کنید. نه زیاد سوال بپرسید که مشتری خسته بشه و فرم رو رها کنه و نه اینکه سوال های کمی پرسید که اصلا متوجه نشید مشتری نظر واقعیش چی بوده.
5- این چرخه رو تکرار کنید
به مشتری اهمیت بدین و این چرخه روتکرار کنید. خیلی رو مخ مشتری نرید.ولی اگر متوجه شدین مشتری بار اول از تخفیفی که دادین استفاده نکرد میتونید دوباره براش بفرستید.اگر تاریخ تولد رو گرفته باشین میتونید برای روز تولدش تخفیف بفرستید.معمولا این روش خیلی خوب جواب میده و مشتری رو خوشحال میکنه
نتیجه
در هرصوت برای وفاداری مشتری نکات ریز خیلی مهم هستند.ولی رعایت همین نکات ریز میتونه فروش شما رو چند برابر کنه و یک مشتری که از شما خرید کرده رو دوباره مشتری شما کنه.
درباره مسعود صلائی
مسعود صلائی متخصص ارتباط با مشتری ،هک رشد،بازاریابی دیجیتال و هوش تجاری
نوشتههای بیشتر از مسعود صلائی